Rebekka Timmer struikelt over 'racistisch’ butlerbord

Het bord van een zwarte butler voor lunchroom 'De Koffiebranderij' in Hilversum zorgt plotseling voor boze reacties van anti-Zwarte Pietactivisten, wat natuurlijk slechts verwarde geesten zijn met veel teveel vrije tijd. Hun acties hebben echter een averechts effect: de zaak wordt overspoeld met steunverklaringen. De eigenaar ontving zelfs bloemen.
Daan van Linschoten, mede-eigenaar 'De Koffiebranderij', overweegt aangifte te doen tegen Rebekka Timmer (1999) en/of de activisten van Kick Out Zwarte Piet (KOZP). Van Linschoten werd op internet belasterd nadat hij Rebekka Timmer en een andere activiste had gevraagd zijn zaak te verlaten. Het tweetal beschuldigde Van Linschoten van racisme.

Timmer en een ander warhoofd kwamen 'De Koffiebranderij' binnen. Zij maakten zich druk om een butlerpop die buiten de lunchroom staat. Die zou getuigen van racisme. Binnen vonden Timmer en haar gezellin de sinterklaasversiering ook racistisch. Volgens Daan van Linschoten wilde Timmer dat de versieringen werden weggehaald en ook de butlerpop zou moeten worden verwijderd.

"Het is een mening en die mag ze hebben", zegt Daan van Linschoten. "Alleen heb ik een andere mening. En ik laat me niet door iemand anders vertellen hoe ik mijn lunchroom inricht. Ik vind het ook onfatsoenlijk dat iemand binnenkomt en overal stickers op wil gaan plakken waarop staat: ’Zwarte Piet is racisme’. Dus ik heb haar gezegd dat ze de verkeerde deur is binnengegaan en gevraagd of ze het pand wilde verlaten."
[Rebekka Timmer]
Na haar bezoek aan 'De Koffiebranderij' plaatste Timmer op Facebook een recensie: "Racistische karikaturen staan bij de Lunchroom voor de deur en de hele zaak hangt er vol mee. Walgelijk. Als je er wat van zegt kun je een grote mond krijgen. Ik kom er niet meer".

Gevolg was dat soortgenoten - of in elk geval anti-zwartepietactivisten - begonnen met trollen: internetbullebakken. De Facebookpagina van 'De Koffiebranderij' liep vol met negatieve recensies. "Allemaal van anonieme mensen die hier nog nooit zijn geweest", aldus Daan van Linschoten. Eén van de reviews luidde: 'Hele complex heeft een dierenplaag, muizen en kakkerlakken in de keuken. Niet eten hier!' Was getekend: ene Daisy Plainview, duidelijk een alias, want als je ook maar een beetje ruggengraat hebt dan gebruik je je eigen naam.

Rebekka Timmer wast haar handen lafjes in onschuld en zegt: "Ik heb niemand gevraagd zulke dingen te doen en weet zelfs niet dat het is gebeurd. Als het echt zo is, keur ik dat niet goed. Ik sta wel achter mijn eigen review." Van Linschoten: "Ik wil excuses van Rebekka Timmer of ik ga aangifte doen. Ik laat mijn zaak niet naar de haaien gaan door dit soort mensen."

Rebekka Timmer maakte deel uit van de fractie van de SP in Hilversum. Ze was uiteraard ook betrokken bij de anti-zwarte pietenactie in Hilversum. Namens KOZP hanteerde ze de megafoon. Ze bevestigt dat ze vrijdag in de lunchroom is geweest en de eigenaar heeft gewezen op 'racistische uitingen' buiten en in de zaak.

Een paar dagen later is Rebekka Timmer door de SP geloosd. Er was geen enkele druk om te vertrekken jokt Timmer. Ze wil zich aansluiten bij BIJ1, het clubje van Sylvana Simons. Ze zal zich er heel erg thuis gaan voelen, zo schat ik.
[Update 24 februari 2019] Het kon niet uitblijven: Rebecca Timmer heeft Palestina en daarmee het rabiate anti-semitisme omarmd. 

[Update 3 juli 2022] BIJ1 toont opnieuw stuitende intellectuele armoede: Rebekka Timmer verkozen tot nieuwe voorzitter van Bij1.

For your own sanity: The comments are closed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten